Ny krönika: Våga höja blicken och sök nya marknader

LKAB:s besparingspaket på en miljard påverkar givetvis företagen i Malmfälten och hela länet. Men det skapar också nya möjligheter för dem som vågar höja blicken och söka nya marknader i världen, skriver Progressums vd Tony Järlström i veckans krönika i Nya Kirunabladet.

Att LKAB är en världsledande järnmalmsproducent är ingen nyhet för oss i Kiruna. Miljardinvesteringarna och den starka tillväxten de senaste 10 åren har samtidigt gett många duktiga underleverantörer möjligheter att testa nya produkter och tjänster hos LKAB. Dessa har i hög grad bidragit till att öka gruvbolagets produktivitet och säkerhet.

När sjunkande järnmalmspriser nu påverkar LKAB:s lönsamhet, får även underleverantörerna bidra till besparingarna och dra sitt strå till stacken genom sänkta priser och marginaler.

Visst kan det bita hårt i balansräkningen för de företag som har LKAB som dominerande (och kanske enda) kund. Samtidigt skapar det helt nya utvecklingsmöjligheter för dem som vågar tro på sin affärsidé och lyfta blicken ovanför Kiirunavaaras horisont.

Någon okänd filosof har en gång sagt: ”Var inte rädd för motgång. Kom ihåg att det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger.”

Detta skulle kunna ha sagts av Sture Åberg, vd och grundare av företaget Malmfälten AB. Sture och partnern Leif Gustafsson har tillsammans med sin styrelse tagit ett mycket framåtsyftande beslut: Man ska fördubbla omsättningen och detta ska främst ske med nya gruvkunder, utanför LKAB och i andra delar av världen.

Malmfälten AB är ett innovativt konsultföretag som bland annat jobbar med bergförstärkning och utveckling av dynamiska bergbultar, som ökar säkerheten i gruvorter och alla slags tunnlar. Man omsätter ca 50 miljoner kronor om året och har utsetts till Årets Gasell, landets mest snabbväxande företag av tidningen Dagens Industri.
LKAB är företagets största kund och har, som med andra större underleverantörer, omförhandlat avtalet med Malmfälten AB. Vad gör Sture och Leif då? Jo, skickar upp draken i motvinden och tar höjd för nya kunder runt om i världen. För det som fungerar hos LKAB i världens största, mest högteknologiska järnmalmsgruva under jord, fungerar förstås i andra gruvor och tunnelbyggen vart som helst.

Malmfälten AB är nu på god väg in i Sydafrika, Chile, Tyskland, Finland och Norge. Man anställer nya utvecklingsingenjörer och säljare i Kiruna och ska öppna säljkontor i Göteborg till hösten.

Samtidigt utvecklar man en helt ny ”Smartbolt”, som digitalt känner av vilken last som ligger på bulten. Den är kopplad till Luleåföretaget Mobilaris unika positioneringssystem ”Google i gruvan” som LKAB har köpt. Ett fullskaleförsök hos LKAB planeras till hösten och när produkten är testad och klar, är världsmarknaden öppen.

Det finns fler goda förebilder, logistikföretaget Kiruna Wagon har producerat 1000 malmvagnar till LKAB och utvecklar nu helt nya vagnlösningar tillsammans med Luleå tekniska universitet. Här är också rälsen utstakad för internationellt genombrott i Australien och andra stora gruvländer.

Men det handlar förstås om att våga. Mod och passion driver människan och företaget framåt, även när det blåser motvind. Det är det som gör entreprenörer till exportörer.

Jag blir glad av:

– Att Kiruna är med i finalrundan om titeln ”Årets Superkommun” i Norrland. Läs mer på dagenssamhalle.se

– Att anrika hockeyklubben Kiruna AIF återuppstår. Stämningen i den kokande ladan på Matojärvi 1973 ger mig fortfarande ståpäls.

TONY JÄRLSTRÖM, vd på näringslivsbolaget Progressum. En gång AIF:are, alltid AIF:are.